Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه "آن" شبکه دوم سیما در گفت‌وگو با عباس موزون بازیگر و علی ملاقلی‌پور کارگردان مستند خانه «سیدمحمد حوله‌ای» به بررسی اهمیت فیلم مستند پرداخت.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ مجموعه مستند «خانه های نورانی»‌ با محوریت تبلیغ و ترویج روضه‌داری‌های سنتی ایران‌ در ۷ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای به کارگردانی هاشم مسعودی، بابک مینایی، عباس موزون، علی ملاقلی پور، کریم فائقیان و امین لطفی ساخته شد‌ و سوژه‌های اصلی‌‌ در شهرهای تهران، مشهد، همدان و بوشهر واقع شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


‌بابک مینایی «خانه میرزا اسماعیل اربابی»، هاشم مسعودی «خانه علی مددی،حسینیه مددی» در مشهد، علی ملاقلی‌پور خانه «سیدمحمد حوله‌ای»، کریم فائقیان خانه «آیت الله علم بلادی» در بوشهر، امین لطفی «مسجد و هیئت آقاجانی بیک» را کارگردانی کرده و عباس موزون هم مستند خانه «میرزا ابوالقاسم عطار» را ساخته است.
این مجموعه جستجویی برای یافتن روح معنوی حاکم بر مکان هایی است که در آن روضه خوانی اهل بیت با قدمت و سابقه طولانی برگزار می‌شود. تاکید مستند بر وجوه عاشقانه و معنوی اماکن است، نه صرفا درگیر ظواهر و تاریخچه بناها. در این منازل معمولا پیرغلامانی نورانی و با صفا مشغول خدمت در این روضه ها هستند، که بعضا حتی جزو اولیاخدا هستند و گفتگو با این شخصیت ها همراه با ذکر خاطرات و استفاده از تصاویر آرشیوی است.
به همین منظور برنامه "آن" شبکه دوم سیما در گفت‌وگو با عباس موزون بازیگر و علی ملاقلی‌پور کارگردان مستند خانه «سیدمحمد حوله‌ای» به بررسی اهمیت فیلم مستند پرداخت که از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد:
عباس موزون ‌با بیان اینکه ماندگاری اثری به عشق سیال در آن و وجود انسان‌ها بازمی‌گردد، گفت: انسان‌ها در روضه‌های قدیمی بیشتر مشارکت داشتند و هر چیزی که انسانی‌تر باشد، هم‌سنخ‌تر است و دیگران ارتباط نزدیک‌تری با آن برقرار می‌کنند.
وی با تأکید به اینکه ما باید در تولید اثر هنری و فرهنگی دنبال اجزای عاشقانه و یافتن آن‌ها باشیم، افزود: این اجزا جز در وجود انسان‌ها یافت نمی‌شود، به‌همین دلیل همذات‌پنداری در روضه‌های قدیمی حاصل می‌شود.
علی ملاقلی‌پور در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلایل علت اثرگذاری فیلم «خانه‌های نورانی» و جذابیت سوژه سید محمد حوله‌ای، اظهار داشت: بخشی از اثرگذاری فیلم‌های مستند به انتخاب سوژه‌ها باز می‌گردد و بخشی دیگر نیز ناشی از اقبال و رزق فیلم‌ساز بوده که نصیبش شده‌است.
وی با بیان اینکه مستندسازی کسب معرفت است و ما در فیلم مستند دست دل به آسمان برمی‌داریم که خدایا! پلان‌های خوب را نصیب ما کن، افزود: همه ماوقع در فیلم‌های با ژانر داستانی بر اساس یک چیدمان ازپیش‌تعیین‌شده‌ است، اما ثبت تصاویر در فیلم‌های مستند گاهی به‌صورت ناگهانی رخ می‌دهد و به‌همین دلیل من فیلم مستند را یک رزق می‌دانم.
کارگردان فیلم «خانه‌های نورانی» در پاسخ به دلیل انتخاب سوژه روضه‌های خانگی عنوان کرد: مادربزرگم-مستوره تمجیدی- مادر شهید بود که هر وقت دوران کودکی به خانه او در «قلعه مرغی» می‌رفتم احوال خوب و آرامشی را تجربه می‌کردم که نمی‌دانستم علتش از کجاست؟ بعدها وقتی بزرگتر شدم ریشه آن حال خوب را در برپایی روضه‌های هفتگی در خانه‌اش و گریه بر امام حسین(ع) یافتم. هنگام روایت فیلم سید محمد حوله‌ای نیز با احوال خوبی روبه‌رو شدم که پیشتر آن را نیز در خانه مادربزرگم تجربه کرده بودم.
وی با بیان اینکه معرفی سوژه فیلم سید محمد حوله‌ای از سوی آقایان نوروزی و شیرازی انجام شد، بیان کرد: آنان روی این کار یک تحقیق اولیه را انجام داده بودند و سپس خودم تحقیق‌های بعدی را انجام دادم.
ملاقلی‌پور با نقبی به خانه سید محمد حوله‌ای و علت حال خوب این خانه گفت: این خانه چیز عجیب و غریبی ندارد و فقط چند اتاق دارد. حال خوب آن‌جا به نفس گریه‌کنندگان بر امام حسین(ع) باز می‌گردد.
کارگردان فیلم «خانه‌های نورانی» با بیان اینکه اباعبدالله به‌معنای پدر بندگان خداست و من تازه به‌معنای این عبارت پی برده‌ام، تصریح کرد: هر کسی به امام حسین(ع) متصل شود، بی‌پدر نمی‌شود.
ملاقلی‌پور با بیان اینکه اشک‌ریختن‌‌ها بر مصیبت امام حسین (ع) و عشق جاری در مجلس عزاداری چونان رزقی بر فضای خانه مرحوم حوله‌ای گسترانیده شده‌است، اظهار داشت: خانه‌ای که در آن اسم آل‌الله و ذکر مصائب آنان باشد، محل ملائک است. ما حضور آنان را نمی‌توانیم مشاهده کنیم، اما احساس می‌کنیم که فضای درون آن خانه سبکبال است.
وی با تأکید بر اینکه سید محمد حوله‌ای در بازار طلافروشان تهران حوله‌فروش بوده و هم‌اکنون فوت کرده‌است، افزود: او در میان روضه‌های خانگی‌اش دست نیازمندان را در دست اهل مکنت می‌گذاشت و مسبب خیر بود.
کارگردان فیلم «خانه‌های نورانی» با بیان اینکه سید محمد حوله‌ای پیرغلام اهل‌بیت بود که همیشه اهل روضه را به خواندن ذکر دعوت می‌کرده است، عنوان کرد: این پیرغلام هنگام ورود عزاداران مبلغی را به‌عنوان برکت مال به آنان هدیه می‌داده است.
وی با اشاره به کارکردهای اجتماعی روضه‌های خانگی بیان کرد: اشک بر مصیبت اهل‌بیت اگر با توجه و حضور قلب باشد اثرگذار است. ما باید در برپایی روضه‌ها جدای از اظهار محبت به سیره عملی اهل‌بیت نیز توجه کنیم.
ملاقلی‌پور گفت: روضه‌هایی وجود دارد که در کنار ذکر مصیبت خاندان اهل‌بیت جهیزیه برای نوعروسان نیز تهیه می‌کنند و به‌همین حال شادی در این روضه‌ها نیز وجود دارد.
کارگردان فیلم «خانه‌های نورانی» در پاسخ به پرسشی مبنی بر امکان تهیه مستند از دیگر روضه‌های خانگی تصریح کرد: بیشتر مصاحبه‌شوندگان در این فیلم از اهل روضه هستند و از مرام و مسلک مرحوم حوله‌ای یاد گرفته بودند که خلوص و صمیمیت را در بین روضه‌های خانگی ترویج دهند.
ملاقلی‌پور اظهار داشت: برپایی روضه‌های خانگی نیاز به دم‌ودستگاه ندارد و همین که عشق و نفس حق برقرار باشد، همه را جذب می‌کند.
وی با بیان اینکه نفس حق اثرگذارتر از هر چیزی است و اگر کارهای ما به اثرگذاری ختم نمی‌شود به‌دلیل این است که خودمان همه‌کاره آن هستیم و قلب و روح زلال نیست، افزود: باید برای تأثیرگذاری در کاری بیشتر از آن‌که به آفاق نگاه کنیم به جهان انفس بنگریم.
کارگردان فیلم «خانه‌های نورانی» در ارتباط با ردپای عشق به اهل‌بیت در آثار مرحوم رسول ملاقلی‌پور عنوان کرد: پدرم ارادت ویژه‌ای به امام حسین (ع) و اهل‌بیت داشت و همیشه ظهر عاشورا در مسجد محل آشپزی می‌کرد.
وی با اشاره به صحنه‌ای در فیلم «پرواز در شب» و آب‌بردن فرمانده گردان برای رزمندگان بیان کرد: این صحنه خود تداعی‌کننده ماجرای سقا در کربلاست و نشان می‌دهد که عشق به اباعبدالله در فیلم‌سازی هم منبع الهام پدرم بوده‌است.
ملاقلی‌پور با بیان اینکه پدرم یکی از تصویرهای فیلم «سقای تشنه‌لب» را نیز از نحوه تدارکات رزمندگان خط مقدم در جبهه‌ها الهام گرفته است، گفت: عاشورا در فیلم‌های دیگر پدرم مانند «افق» نیز نمود بارز دارد.
کارگردان فیلم «خانه‌های نورانی» در پاسخ به چگونگی تقویت فرهنگ عاشورا در بین آثار محتوایی تصریح کرد: ماجرای عاشورا انگیزه حرکت بسیاری از اهل ایمان و آزادگان جهان بوده و روی هنرمندان متمایل به این وادی اثر گذاشته است.
ملاقلی‌پور با بیان اینکه خورشید وجود اهل‌بیت مأمن آرامش، اثر و محبت است، اظهار داشت: گاهی علت وقوع برخی رویدادها فراتر از ادراک‌های ماست. ما نیاز به یک چراغ راه و یک پدر معنوی چونان اباعبدالله داریم که در پیچ‌وخم زندگی دست ما را بگیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ملاقلی پور عباس موزون حسینیه مستند خانه های نورانی روضه های خانگی علی ملاقلی پور کارگردان فیلم ملاقلی پور عباس موزون فیلم مستند امام حسین روضه ها اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۶۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه گفت: خانواده مهم‌ترین نهادی است که ارزش‌های اخلاقی را به افراد آموزش می‌دهد و اگر بخواهیم یک جامعه با اخلاق داشته باشیم، باید آن را از خانه و توسط خانواده بیاموزیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمد خیاط زنجانی امروز _ سه شنبه یازدهم اردیبهشت _ به خبرنگاران اظهار کرد: داشتن خانواده‌ی سالم یکی از موضوعاتی است که همه‌ی افراد به دنبال راهکاری برای رسیدن به آن هستند و شرایط مثبت یا منفی درون خانواده تأثیر بسیاری در سلامت روان و همین‌طور انگیزه آنان برای فعالیت در محیط دارد.

وی افزود: داشتن خانواده سالم و ایجاد یک فضای پرانرژی در میان اعضای خانواده یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشته داشت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه تصریح کرد: احتمالاً به تجربه متوجه این موضوع شده‌اید که به‌هم‌ریختگی فضای خانه می‌تواند انگیزه شما را برای سایر فعالیت‌ها نیز تحت تأثیر قرار دهد و درعین‌حال وجود فضای مثبت یا گذراندن یک آخر هفته مطلوب انرژی شما برای فعالیت در هفته آینده را نیز دوچندان خواهد کرد. به همین خاطر می‌توان گفت که داشتن یک خانواده سالم در سایر جنبه‌های زندگی هریک از اعضا نیز اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این خانواده نقش مهمی در سلامت روان اعضا ایفا می‌کند. اعضای یک خانواده سالم معمولاً سطح سلامت روان بالاتری دارند و مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب یا اعتیاد به مواد مخدر در این افراد کمتر دیده می‌شود. همچنین درصورتی‌که این خانواده‌ها با چنین مشکلاتی مواجه شوند، حمایت اعضا از یکدیگر باعث حل بحران در زمان کوتاه‌تر و با آسیب کمتر خواهد شد.

خیاط زنجانی خاطرنشان کرد: خانواده مهم‌ترین نهادی است که ارزش‌های اخلاقی را به افراد آموزش می‌دهد. خانواده می‌تواند اعضای خود را طوری تربیت کند که از انحرافات و گمراهی‌های امروزی دوری کند و در عوض یک فضای سالم به وجود بیاورد. اگر بخواهیم یک جامعه با اخلاق داشته باشیم باید آن را از خانه و توسط خانواده بیاموزیم.

وی با بیان اینکه نقش خانواده در تمام مراحل زندگی ما قابل لمس و شناسایی است گفت: خانواده اساسی‌ترین واحد جامعه است، به همین دلیل برخی از پژوهشگران خانواده را ستون فقرات یک جامعه می‌دانند، در واقع آن را نمونه کوچک شده یک جامعه قلمداد می‌کنند؛ آمار ازدواج و طلاق به همین دلیل سلامت آن جامعه را نشان می‌دهند و خانواده را یک نمونه کوچک شده از جامعه به حساب می‌آورند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه اذعان داشت: بر همین اساس با توجه به ضرورت امر کانون استان بر آن شد تا با همکاری اداره کل ورزش و جوانان اولین نشست از سلسله نشست‌های خانواده‌ی سالم با عنوان خانواده و تربیت را برگزار کند.

کد خبر 749526

دیگر خبرها

  • پرطرفدارترین تیم فوتبال ایران با روایت صفحات مجازی
  • بیا در آغوشم؛ به یاد «حسین بختیاری» که بهار پر کشید
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش
  • کمبود فضای آموزشی رنج معلمان روستاها/علم هدیه معلم به انسان‌ها
  • دخترم عکس‌های شرم‌آوری از خود در فضای مجازی گذاشت و آبرویم را بُرد / دیگر نمی‌‌توانم او را تحمل کنم!
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • قیمت کارتن موز برای مستأجران سر به فلک کشید
  • روایت ۲۰۰۰ نفری که بعد از چند دهه صاحب «آب» شدند
  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • ببینید | «ابو جهاد» به روایت مستند